130 km/u op de Nederlandse snelweg

Nu Rutte de formatie rond heeft, is het volgens de regeringspartijen tijd om de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen te verhogen tot 130 km/u. Natuurlijk leuk voor de plezier automobilist, maar is dit niet een stuk schadelijker voor het milieu?

Energieverspilling
Miluecentraal heeft berekend, dat bij 120 km/u het verbruik 7,7 liter per 100 km is, maar bij 140 km oploopt naar 9,4 liter. We mogen hieruit afleiden dat ook een snelheidsverhoging naar 130 km een forse stijging van het brandstofverbruik zal betekenen. Meer brandstofverbruik betekent meer uitstoot en een snellere uitputting van de fossiele brandstoffen.

Uitstoot
Op veel rijkswegen gelden maximumnormen voor de uitstoot van met name fijnstof. Door verhoging van de snelheid naar 130 zouden die worden overschreden.
Eigenlijk zou 130 rijden alleen mogelijk zijn op de A2 tussen Utrecht en Den Bosch, de A12 van Utrecht naar Den Haag en de A4 van Den Haag naar Amsterdam, blijkt uit onderzoek dat de ANWB heeft gedaan.

Veiligheid
Daarnaast komt er ook een stukje veiligheid in het geding. Het verschil tussen auto’s en vrachtwagens neemt vanzelfsprekend ook toe met 10 km/u. Op het moment dat een vrachtwagenchauffeur in wil halen, zal een automobilist harder moeten afremmen dan nu.

Maar…..
Is het allemaal wel zo erg als het lijkt? In Duitsland kan het toch ook? Waarom hier dan niet?

Advertenties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: